Toltaks? Neen, bedankt!

In de Brusselse Regering is er sprake van een toltaks, kilometerheffing of combinatie van beiden. De beslissing is nog niet gevallen. Het juiste moment om duidelijk neen te zeggen.

Brussel heeft geen tolheffing maar een staatsvermindering  nodig om de rekening te doen kloppen. Door Corona heeft niemand geld op overschot. Eerst premies uitdelen en dan taksen heffen...?!

Voor een betere mobiliteit hoef je ook niet in te zetten op taksen. Er zijn in het verleden al 8 taksen uitgevonden om mensen uit hun auto te krijgen (zie facts). 8! Aan de files te zien, werkt takseren niet. 

Wat wel werkt: meer metro in Brussel, stipte treinen en meer fietspaden. Weet je dat er slechts een metro is in 10 van de 19 Brusselse gemeenten? En in 0 van de 19 randgemeenten...?!

Een tol op wie Brussel binnenrijdt, straft de Vlaamse oma en opa die in een dorp zonder trein wonen en op hun Brussels kleinkind komen passen. Een tolheffing straft ook wie komt werken en voor wie het traject met openbaar vervoer te lang duurt of onbestaande is. Volgens een enquete van VTB VAB gaat dat over de helft van de pendelaars. Er zijn geen taksen maar oplossingen nodig: Vlaanderen, Wallonië en Brussel moeten elkaar de hand reiken. Ze hebben elkaar nodig. De Brusselse bedrijven hebben de pendelaars nodig en de Brusselaars hebben werk (en dus bedrijven) nodig...

Weet je dat de tolheffing bestond in de Middeleeuwen? De liberalen hebben die tolheffing geschrapt omdat de tolheffing de handel verschoof van de grote stad naar omliggende steden...

En de kilomterheffing? Dat betekent taksen betalen per kilometer. Dus: minder betalen als je minder kilometers rijdt en tijdens daluren. Daarom is dat volgens sommigen een 'slimme taks'. De onderwijzeres die om 8u30 op school MOET zijn, kan haar rijuren niet kiezen. Veel mensen zijn in dat geval maar dat hebben de slimmeriken niet bedacht precies. Bovendien bestaat er al een kilometertaks, namelijk via de accijnzen die je betaalt op bezine en diesel of de taksen op elektriciteit. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer accijnzen je betaalt.

Kent u een taks die ooit een probleem heeft opgelost?

Voor diegenen die denken dat ik voor mezelf pleit: check je bronnen. Ik rijd met een elektrische biro. In omvang de helft van een Smart. Door z'n grootte beschouwd als motorfiets... Nu mijn kinderen groot zijn, kon ik me een mini-autootje permitteren. Voor alle ouders met enkele kleuters en peuters is dat geen optie... Het wordt tijd dat de Brusselse overheid ook rekening houdt met de jonge gezinnen. We mogen niet alleen aan onszelf denken. Een politicus moet het geluk van zoveel mogelijk mensen voor ogen houden.

 

"As I would not be a slave, so I would not be a master. This expresses my idea of democracy." - Abraham Lincoln

Video

Facts

Poll

Opinie